Monday, June 10, 2013

Misteri Sang Perokok

Baru-baru ni harga rokok naik lagi. Kononnya kalau rokok naik harga nnt perokok boleh berhenti merokok. Tp msih ramai lg yg membeli rokok. Tak kurang pun. Agaknya kenapa ek.?

Aku sendiri merokok, tp bkn pd tahap tegar. Dalam pada tu aku sendiri tertanya apa bestnya merokok ni? Boleh dapat penyakit pun ramai yang merokok lg. Xkn sbb Lack of awareness? Release tensions? Byk lg cara lain kot? Kempen berhenti merokok mcm2. Tp xkurang juga perokok ni. Kadang2 aku rasa mereka sengaja memilih jalan tu. Rokok itu dihisap oleh mereka diiringi dengan niat "sahaja aku merokok kerana nak dapat penyakit, senang mati xyah pikir pasal dunia". Kasar bunyi nya tapi aku rasa itu mungkin realiti sang perokok. Tapi mesti ada sebab lain kan? Beberapa hypothesis dlm merungkai persoalan ni aku terbitkan dalam perkataan utk dikongsi bersama.

Merokok mendatangkan penyakit. Ia dtg dri asap rokok tu. Racun tikus, peluntur ubat gegat etc, ada dlm asap rokok tu. Ini kerana proses pembakaran tembakau pada suhu yang tinggi memungkin kan proses pembentukkan  molecule component yg ada dlm ubat gegat, racun tikus etc. Tp dlm rokok sbtg kuantiti molekul tu sikit je. Kalau berpuluh2 btg rokok byk lh molecule tu.  Dan pada kuantiti yg byklh molecules tu membahyakan kesihatan.

So, kenapa perokok suka merokok. Apparently rokok mengandungi nikotin. Ia mengalakkan pengeluaran hormon yg menybbkn rasa seronok. Penggunaan nikotin pd masa yg pjg mengurangkan pengeluaran hormon ni secara semulajadi. Secara xlangsung perokok secara tidak sedar mengambil xtra nikotin melalui penambahan kadar hisapan rokok. Pendek kata ketagih. Dan mostly perokok tegar enggan mengakui diorg ketagih.

Asap rokok juga mengandungi carbon dioxide dan carbon monoxide.  Malah pada paras yg paling tinggi berbanding racun tikus etc. Setiap asap rokok yg dihisap mengurangkan kadar resapan oxygen dalam peparu. Ini juga menybbkan tubuh bdn kekurangan oxygen. termasuklah otak. Kekurangan oxygen dalam otak boleh menybbkn masalah halusinasi dan amnesia(hilang ingatan). Sbb tulh org kata hisap rokok boleh hilang stress masalah ..atau sbnrnya hilang ingatan sementara ada masalah.

Selain dari halusinasi dan amnesia. Kekurangan oxygen pada otak boleh mengganggu seseorang itu membuat nilai pertimbangan. Mungkin sbb ni lh bg ribu-ribu alasan untuk berhenti merokok diorang susah nk terima semua tu. 

Seperti yg aku cakap sblm ni, aku pn merokok tp skang ‘berhenti’. Aku dh xbeli rokok dh skang sbb aku lg sygkan duit. Aku rasa adalah lebih baik aku guna duit nk beli rokok tu utk benda lain. Lagipun baca quran skang xcukup senafas nak habes satu ayat. Kalau rasa nk release tension tu byk lg cara lain selain merokok. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...